Ova 2 PREKRŠAJA policija pojačano kontroliše cele nedelje, a zbog njih možete i u zatvor ili da „iskeširate“ 120.000 dinara za kaznu!

Više od 100 ljudi u Srbiji godišnje pogine jer u trenutku udesa nisu bili vezani, a trećina od ukupnog broja dece mlađe od 12 godina u saobraćajnim nesrećama biva povređena ili smrtno nastrada jer u vozilima sede nevezani ili van auto-sedišta.

Zbog toga, sve do nedelje, pripadnici saobraćajne policije sprovode pojačanu saobraćajnu kontrolu koja će, kako je najavljeno, prevashodno biti usmerena na kontrolu vezivanja pojasa tokom vožnje, kao i načina prevoženja dece u vozilima. Reč je o dva veoma učestala, ali i izuzetno opasna saobraćajna prekršaja.

Četiri od pet ljudi ne vezuje pojas na zadnjem sedištu

Naime, kako je pokazalo istraživanje Agencije za bezbednost saobraćaja, procenat korišćenja sigurnosnog pojasa u Srbiji na prednjem sedištu je 85 odsto, ali na zadnjem tek 17 procenata. A osoba koje se pozadi vozi bez pojasa em što rizikuje svoj život, rizikuje i živote ostalih u vozilu, jer njeno telo u tim trenucima može da usmrti ostale putnike.

Posledica svega ovoga jeste to da je tokom prošle godine, pokazuje statistika, više od 100 osoba izgubilo život jer u trenutku saobraćajne nesreće nisu bili vezani.

Što se tiče kazni, lane je 172.000 ljudi kažnjeno zbog nekorišćenja sigurnosnog pojasa, dok je zbog nepropisnog prevoženja dece kažnjeno 4.200 učesnika u saobraćaju.

– Dok se broj ljudi koji uvek koriste pojas na prednjem sedištu ipak popravlja, broj onih koji se ne vezuju na zadnjim sedištima i dalje je zabrinjavajuće veliki. Praktično, čak četiri od pet ljudi koji u nekom vozilu sede pozadi, ne koristi sigurnosni pojas – pričaju saobraćajci dodajući da je obaveza vezivanja pojasa na zadnjem sedištu propisana još 2009. godine.

Zakon o bezbednosti saobraćaja (ZBS), odnosno njegov član 30, precizira da “vozač i putnici u motornom vozilu u kome su ugrađeni, odnosno postoje mesta za ugradnju sigurnosnih pojaseva, dužni su da u saobraćaju na putu koriste sigurnosni pojas na način koji je predvideo proizvođač vozila”.

Kazna za pojas 10.000 dinara, ali većina plaća polovinu te globe

Kazna za nevezivanje pojasa za vozača i uopšte prednje sedište iznosi 10.000 dinara, a isto toliko i za nevezivanje pojasa na zadnjem sedištu. Ona je, kako objašnjavaju saobraćajci, mandatna i izriče se na licu mesta. Međutim, ukoliko se plati u roku od osam dana ta kazna na kraju može biti 5.000 dinara.

Poređenja radi, kazna za nevezivanje sigurnosnog pojasa u Crnoj Gori iznosi od 40 do 100 evra, u BiH se kreće u rasponu od 51 do 153 evra, a u Hrvatskoj je 130 evra.

Ako vozite automobile bez pojasa u Austriji vas očekuje kazna od između 35 i 72 evra, u Grčkoj ćete taj prekršaj platiti čak 350, a u Bugarskoj svega 25 evra.

“Potencijalne ubice sa zadnjeg sedišta”

Koliko je nevezivanje pojasa i na zadnjem sedištu opasno, kako ukazuju saobraćajni stručnjaci, pokazuje praksa da prilikom direktnog sudara dva vozila, putnik koji nije vezan na zadnjem sedištu od siline udara, inercijom poleće napred i može da usmrti osobu na prednjem sedištu, uprkos tome što je ona vezana!

Zato se za putnike koji ne vezuju pojas na zadnjem sedištu kažu da su “potencijalne ubice sa zadnjeg sedišta”.

Dete mora biti u auto-sedištu ili vezano i nikako ne sme sedeti napred

Kada je reč o drugoj pojačanoj saobraćajnoj kontroli ove sedmice, a to je način prevoženja dece, naravno na zadnjem sedištu, ZBS je takođe precizan – “dete mora sedeti u sedištu za bebe ili sedištu za decu ukoliko nemaju visinu za sigurnosni pojas”. 

U prvom slučaju, reč je o mališanima do tri godine koji moraju imati odgovarajuće sedište, dok u drugom slučaju ZBS precizira da dete do 12 godina ne sme sedeti na prednjem, dok na zadnjem sedištu svakako mora biti vezano sigurnosnim pojasom.

– Najčešći prekršaj s kojim se susrećemo tokom kontrole jeste da dete ne bude vezano pozadi ili da se vozi bez odgovarajućeg sedišta, dok su ređi prekršaji da se dete prevozi na prednjem sedištu – kažu saobraćajci.

Trećina mališana u saobraćaju nastrada zbog nekorišćenja pojasa ili sedišta

Na žalost, statistika i u toj oblasti je “crna” – oko 1.200 dece godišnje bude povređeno u saobraćaju, prosečno 11 mališana godišnje izgubi život na putevima u Srbiji, a od svih nastradalih trećina povređenih ili poginulih mališana nije propisno prevoženaodnosno, nisu koristili pojas ili dečje sedište.

Po rečima saobraćajnog stručnjaka dr Milana Vujanića, istraživanja pokazuju da je upotreba dečjeg sedišta ušla u rutinu tek kod oko 70 odsto roditelja dece starosti do tri godine, dok je procenat upotrebe pojasa kod dece od četiri do 12 godina još niži – tek 48 odsto! On objašnjava i kakva opasnost detetu preti u slučaju udesa ukoliko sedi na prednjem sedištu.

 Kada se vazdušni jastuk otvori zbog sudara, on vas povređuje po licu i telu. Uopšte nije mekan jer se otvara u deliću sekunde. Ne možete ni da zamislite koja je to sila, a posebno je opasno kada je pretrpi dete – kaže profesor Vujanić.

Kazne od 5.000 dinara do 15 dana zatvora

Kada su u pitanju kazne za nepropisno prevoženje dece u vozilima, one se kreću u rasponu od 5.000 dinara do čak 120.000 dinara ili zatvor.

Naime, kazna od 5.000 dinara sledi ukoliko se dete prevozi bez dečjeg auto-sedišta. Ukoliko se dete mlađe od 12 godina prevozi u krilu na prednjem sedištu kazna je od 20.000 do 40.000 dinara, uz pet do sedam kaznenih poena. 

Konačno, ukoliko se dete mlađe od 12 godina prevozi na mestu koje nije predviđeno za sedenje sledi kazna od minimum 15 dana zatvora ili novčani iznos od 100.000 do 120.000 dinara.

UDARNA VEST.rs (Blic)

Share
guest
0 Komentara
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare