BAKŠIŠ KAO OBAVEZNA STAVKA NA RAČUNU!? Inicijativa podelila javnost, ali se niko nije setio i da je pročita: „Sve je pogrešno protumačeno“

Da li bakšiš treba da se nađe na računu kao obavezna stavka, pitanje je koje ovih dana pokrenulo veliku diskusiju u javnosti. Predlog da čast konobara bude obavezna, naišao je na podeljena mišljenja, a mnogi, pa i iz redova struke, izrazili su protivljenje, piše Blic. Ipak, kako je istakao pokretač pomenute incijative, Georgi Genov koji je nastupio ispred ugostitelja, čitava stvar je pogrešno protumačena.

Iako je danas u Srbiji postalo gotovo uobičajeno da se nakon posete ugostiteljskom objektu uz račun ostavi i bakšiš, potrošači, ali i neki ugostitelji nisu oduševljeni činjenicom da to postane i obeveza koja će se naći na računu. Imajući u vidu da čast konobaru ide kao znak zahvalnosti za njegovu uslugu, mnogi bi ovo pravo i dalje da zadrže.

– Ako se uvede ta suluda ideja, onda mozemo svi mi da dodamo bakšiš u svojim delatnostima. Odrade nokte kod mene i uz cenu +bakšiš, u pekari kupi burek+ bakšiš…..ti ugostitelji preteraše, sad im je mnogo da plaćaju radnike pa klijenti i to da im završe – glasi jedan od komentara na društvenim mrežama.

Kako je Genov istakao gostujući u domaćim medijima, cilj je da se omogući ugostiteljima da bakšiš dobijaju i putem platne kartice, a da se određeni iznos napojnice uopšte ne oporezuje.

– Radi se o problemu da gosti sve više plaćaju platnom karticom i gotovo je nemoguće da se to jednostavno primeni na osnovu pozitivnih zakonskih propisa. Četiri zakona ima – o PDV-u, o socijalnom osiguranju, o dohotku građana, o poreskoj administraciji i on je neprepoznatljiv. Gosti sve češće ne ostavljaju bakšiš i to se više odnosi na strane turiste – istakao je Genov u gostovanju na Prvoj TV.

Dobre i loše strane

Aleksandar Segedi iz sektora računovodstva i poreza Unije poslodavaca kaže da ideja ima neke dobre osnove, ali je problem što fiskalni račun izdaje firma odnosno kafana ili hotel. Ukoliko se prikaže kao priliv, treba ga samo u onom smislu legalizovati da ne dođe do uvećanja poreske osnovice za taj neki restoran.

„Zašto bi restoran platio PDV na bakšiš? To je bez ikakvog smisla. Način na koji mi vodimo kontni plan za profitna udruženja, za preduzetnike, daleko su od Evrope. Kompletan poreski sistem Evrope je daleko od Amerike. U Evropi imate koliko treba da se plati restoranu, a koliko ste vi ostavili kao bakšiš, ne treba da bude na fiskalnom računu“, rekao je Aleksander Segedi gostujući na K1.

On objašnjava da u Evropi za uslugu potrošači dobijaju isti račun, ali oni sami odlučuju koliki bakšiš će da ostave. Objasnio je šta znači u praksi dobijanje različitog računa.

„Po Ustavu ne možete vi dobiti različit račun od mene, a ja ako poželim da podelim svoju sreću i hoću svakome da ostavim po 100 evra, ja to mogu, a vi ne morate i to je ta razlika. Mi za uslugu moramo dobiti potpuno isti račun, a možemo ostaviti i više. Najgore što može da se desi u ovom trenutku je da taj višak bude u kasi. Bilo koji višak u kasi rezultuje zatvaranjem od strane Poreske uprave na 15 dana, a to je ogroman trošak za sve porodice koje žive od tog restorana“, kaže Segedi.

On je dodao da bakšiš u kešu predstavlja „sivu zonu“ i to nije prepoznato od strane Poreske uprave.

Nenad Ilić, ugostitelj iz Kraljeva, smatra da je stavljanje obaveznog bakšiša u fiskalni račun nemoguća misija i smatra da nije potrebno to da se radi. Kako kaže, u Americi i Engleskoj na računima postoji bakšiš ali ističe da je njihov poreski sistem daleko drugačiji od našeg.

„Plaćanja u Americi su na osnovu kartica, oni nemaju keš plaćanja, dok kod nas čak 70 odsto ljudi plaća kešom. Kao što je Aleksander kazao, deset od sto i deset odsto na sto, nije isto, tako da će se javljaju razlike – kaže on.

Dodaje da se u tom slučaju javljaju određeni problemi.

„Ja kao gost mogu da biram da li želim da nagradim konobara ili ne. To je moja čista volja, a u ovom trenutku to više nije dobra volja – kaže on i dodaje ne može da se kaže konobaru da donese račun bez bakšiša, i da to dovodi gosta u veoma neprijatnu situaciju. Kako kaže, kao gosta bi ga iziritiralo da dva puta plaća porez, za servis i uslugu, ali i dobru volju.

Udruženja protiv 

Iz Udruženja potrošača Efektiva objašnjavaju da se oštro protive uvođenju bakšiša, kao obavezne stavke u fiskalnim računima koje izdaju ugostitelji. Kako kažu, bakšiš ili napojnica, predstavlja poklon od zadovoljnog potrošača, i kao takvo ne može imati obaveznu formu, stvar je izbora, koje je jedno od osnovnih prava potrošača.

– Zakon o zaštiti potrošača predviđa da potrošač plaća uslugu koja mu je pružena i to srazmerno količini ili vrednosti te usluge. Kroz cenu hrane i pića u ugostiteljskom objektu (koje su višestruko veće od redovnih cena u trgovinama), potrošač već plaća dobijenu uslugu, jer je u cenu koštanja uračunat i rad osoblja. Obaveznim bakšišom bi se uvelo dodatno plaćanje, već plaćene usluge – kažu iz Udruženja.

Iz Efektive podsećaju na član 90. Ustava Republike Srbije, kojim se garantuje zaštita prava potrošača.

– To znači da država ne sme da donosi zakone koji potrošača primoravaju na nešto što on ne želi, naročito da plati nešto čime nije zadovoljan. To znači da bi uvođenje ovakvog zakona bilo i neustavno, te bi se vrlo brzo našlo pred Ustavnim sudom – objašnjavaju iz Efektive.

Inicijativa pogrešno interpretirana

Georgi Genov, direktor Udruženja hotelsko-ugostiteljske privrede, koje je i dalo predlog da se bakšiš nađe na fiskalnom računu, ističe da je vest da je pokrenuta inicijativa da bakšiš bude obavezan pogrešno interpetirana i da je cilj da se omogući ugostiteljima da bakšiš dobijaju i putem platne kartice, a da se određeni iznos neoporezuje.

– Radi se o problemu da gosti sve više plaćaju platnom karticom i gotovo je nemoguće da se to jednostavno primeni na osnovu pozitivnih zakonskih propisa. Četiri zakona ima – o PDV-u, o socijalnom osiguranju, o dohotku građana, o poreskoj administraciji i on je neprepoznatljiv. Gosti sve češće ne ostavljaju bakšiš i to se više odnosi na strane turiste – istakao je Genov u gostovanju na Prvoj TV.

Kako kaže poenta je da gost koji plaća karticom može da kaže konobaru da za sebe provuče 10 odsto više. Ipak, navodi da je tu i pitanje oporezivanja, jer bi u tom slučaju konobaru ostalo samo 30 odsto od bakšiša. Zbog toga su kaže tražili 10 odsto da se ne oporezuje.

On navodi da se u svakoj kulturi različito gleda na bakšiš i prema tome se razlikuje i visina napojnice.

– U našoj kulturi je da se daje bakšiš osoblju, a inicijativa je da se razreši pitanje kako bismo omogućili i stranim turistima, koji imaju tu kulturu da ostavljaju bakšiš. Oni mogu to da urade preko kartice, ali se to oporezuje 70 odsto. Mi imamo veliki problem zbog nedostatka radne snage, koja tokom leta odlazi u druge države da radi. Ovo je jedan od načina da pomognemo da se i kroz taj prihod koji dolazi preko platnih kartica poveća osoblju plata kako ne bi odlazili u inostranstvo – isitče Genov.

Genov je naveo i da svi prenose da se inicijativa odnosi na to da napojnica postane obavezna, što je pogrešno interpretirano.

UDARNA VEST.rs

Share
guest
0 Komentara
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare