SVE VIŠE PREDŠKOLACA PADA NA TESTU ZA UPIS U PRVI RAZRED ZBOG NEZRELOSTI: Loše govore, a neki ne znaju ni da zakopčaju pantalone!

U poslednjih nekoliko godina raste broj dece koja ne budu upisana u prvi razred osnovne škole. Neko bi pomislio da je to možda zbog nedostatka mesta u školama, ali ne, razlog odlaganja upisa u školu je psihofizička nezrelost budućih prvačića, napominju stručnjaci za Kurir!

Više od četiri hiljade dece prošle godine nije upisano u prvi razred osnovne škole u Hrvatskoj, te je, kako prenose tamošnji mediji, ta godina u nekim županijama bila rekordna.

– Najčešći razlog koji se navodi u nalazima stručnih službi jeste psihofizička nezrelost učenika – rekao je rukovodeći u upravnom odeljenju za obrazovanje Splitsko-dalmatinske županije Tomislav Đonlić.

Mnogobrojni nedostaci

Stručnjaci navode da prilikom ispitivanja dece uočavaju nedostatak jezičkih predveština, ali i nedostatak emocionalne i socijalne zrelosti. Pored toga, kod dece kojoj je upis odložen uočeni su i nerazvijena grafomotorika, poteškoće u izražavanju misli, smanjeni fond reči.

Ministarstvo prosvete Srbije nema zbirni podatak kod koliko mališana je odložen upis u prvi razred, jer se, prema nezvaničnom objašnjenju, te konkretne stvari beleže na lokalnom nivou. Obratili smo se Sekretarijatu za obrazovanje i dečju zaštitu u Beogradu, kao najvećem gradu, ali do objavljivanja teksta nismo dobili odgovor o broju slučajeva odloženog upisa.

Ipak, kako navode stručnjaci koji mališane testiraju u srpskim školama, taj broj je u porastu i u Srbiji u poslednjih nekoliko godina, ali prema njihovim procenama, brojke nisu toliko visoke kao u susednoj Hrvatskoj.


– Ima odlaganja upisa, ali ne u tolikoj meri kao u Hrvatskoj. Mislim da je veoma važno predškolsko obrazovanje, jer ono dosta doprinosi rešavanju nekih problema. Uočavamo da deca nisu dovoljno samostalna za svoj uzrast, posebno kad je reč o oblačenju, ishrani i higijenskim navikama. Imaju dosta i govornih problema, nekada u izgovoru, a nekad su im rečenice kraće. Grafomotorika im je lošija – ističe školski pisholog Branka Tišma.

Medveđa usluga

Ona naglašava da na to delimično utiču roditelji, koji gledaju da sve čine umesto dece, te ona nisu samostalna:

– Deca dosta znaju, ali ne rade. Zabrinjava broj dece kod koje primećujemo razvojne probleme nastale pod uticajem sredine koja ne zahteva od njih, ne razgovara mnogo s njima. Imamo decu koja znaju da čitaju i prepoznaju slova, ali imaju lošu motoriku, a ona je važnija! Imamo dosta prvaka koji ne znaju da zakopčaju jaknu i pantalone. Dakle, roditelji moraju da čitaju deci, da ih puste da neke stvari obavljaju sama, da ih uključe u sitne poslove…

Nova tendencija

Roditelji sami traže odlaganje upisa prvaka

Školski psiholog Branka Tišma navodi da ima i roditelja koji traže odlaganje upisa.

– Imate jednu novu tendenciju da roditelji traže odlaganje iako je dete spremno, njihovi razlozi su da dete nije socijalno zrelo, da ne mogu sami da obave neke obaveze, a to je jedno žaljenje za prekidom detinjstva – kaže ona.

Školski pisholog Jelena Kenić kaže da se povećava broj dece kod koje se odlaže upis i u Srbiji, te da je to primećeno nakon korone.

– Kada gledamo tu decu koja kasne u razvoju, odnosno onu kojoj je upis odložen, najčešće je u pitanju govorna disfazija, koja je otkrivena u trećoj godini ili nešto kasnije. Dete, kada treba da krene u školu, kasni u razvoju i treba da nadomesti to što je propustilo. Grafomotirika im je dosta loša, slabija su im pažnja i koncentracija, što nekada ukazuje na nezrelost, a nekada može da ukazuje i na neke druge poremećaje. Velika je razlika između onoga što deca znaju i kako se ponašaju, imaju dosta informacija, ali manje su svesna i manje opremljena veštinama – naglasila je Kenićeva.

UDARNA VEST.rs (kurir)

Share
guest
0 Komentara
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare