Koraci za dobijanje odštete zbog rupa na putu: Vozač ima pravo na 2 isplate

Upravljač javnog puta dužan da obezbedi trajno, neprekidno i kvalitetno održavanje puta u cilju nesmetanog i bezbednog odvijanja saobraćaja

Šest automobila pocepalo je gumu na ogromnoj rupi, koja se nalazila na kolovozi na magistralnom putu Čajetina – Nova Varoš i na koju nije bilo ukazano nikakvom signalizacijom, a direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović kaže za Telegraf.rs da će policija protiv upravljača puta a da vozači odnosno vlasnici vozila mogu da zahtevaju naknadu štete od upravljača puta i navodi kakvi su koraci da se do nje dođe.  

– Ukoliko je samo oštećen pneumatik, potrebno je pribaviti račun za novi pneumatik i prateće usluge vulkanizera. Ako je prilikom naletanja na rupu oštećena i felna ili još neki deo vozila – trap, donji postroj…potrebno je uraditi snimanje i procenu visine štete na vozilu kod osiguravajućeg društva ili ovlašćenog veštaka. Nakon što je izvršeno snimanje štete vlasnik vozila može da započne zamenu delova odnosno popravku, a može i da sačeka isplatu štete od upravljača puta – objašnjava Okanović za Telegraf.rs.

Kada pribavi policijski zapisnik o uviđaju, račun vulkanizera ili zapisnik o snimanju štete i procenu visine štete, vlasnik vozila treba da se obrati upravljaču puta sa zahtevom za naknadu štete.

– Ukoliko se vlasnik vozila odluči da u postupku naplate štete angažuje advokata, upravljač puta je u obavezi da mu naknadi i trošak angažovanja advokata. Osim štete na vozilu, vlasniku odnosno korisniku pripada i pravo naknade troškova šlep službe ako je vozilo havarisano u meri da ne može da nastavi bezbedno kretanje, i u tom slučaju treba tražiti račun od šlep službe – dodaje Okanović.

On je nedavno objasnio za Telegraf.rs da u slučaju saobraćajnih nezgoda kada su na putevima led, poledica, rupe, praksa pokazuje da najčešće „stradaju“ vozači, pa makar to bila i samo kazna za neprilagođenu brzinu, iako odgovornost u tim slučajevima treba da snosi upravljač puta.

Istakao je da upravljač puta ima zakonsku, profesionalnu i moralnu obavezu da spreči pojavu poledice na kolovozu.

– U slučaju saobraćajne nezgode usled poledice na kolovozu, upravljač puta snosi krivičnu ili prekršajnu, kao i materijalnu odgovornost. Savetujem upravljačima puteva maksimalan oprez – napisao je Okanović na X mreži, pre par dana, a ovaj tvit je zainteresovao mnoge.

Okanović za Telegraf.rs objašnjava da je upravljač javnog puta dužan da obezbedi trajno, neprekidno i kvalitetno održavanje puta u cilju nesmetanog i bezbednog odvijanja saobraćaja.

– Zakonska obaveza upravljača puta jeste da obezbedi bezbedno odvijanje saobraćaja od 0 do 24 sata i na svim putevima, bez izuzetka. Ukoliko upravljač puta nije u mogućnosti da obezbedi bezbedno odvijanje saobraćaja, taj put mora da bude zatvoren. I, ne postoji treće – ističe Okanović za Telegraf.rs.

On pojašnjava da postoji podzakonski akt, Pravilnik o održavanju puteva, koji tačno definiše koje mere mora da preduzme upravljač puta da bi sprečio pojavu poledice na kolovozu.

– Zakon načelno kaže da mora, a onda se Pravilnikom konkretno navodi šta upravljač mora da učiniš da spreči pojavu poledice i ukoliko putar ne preduzme mere koje su mu zakonom propisane a pravilnikom pojašnjene, on ima dvostruku odgovornost. Krivičnu, po članu 295 Krivičnog zakonika – to se zove nesavestan nadzor nad javnim saobraćajem, i ukoliko lice kojem je poveren nadzor nad stanjem i održavanjem saobraćajnica nesvasesnim vršenjem dužnosti izazove opasnost po život i telo ljudi, kazniće se zatvorom – objašnjava Okanović za Telegraf.

Nažalost, kaže i sam, u praksi se jako retko dešava da upravljač puta odgovara, zbog toga što je vladao stav da je vozač u obavezi da prilagodi brzinu svemu i svačemu, i onome što može a i što ne može da predvidi.

Tako je do skoro bila praksa da se prijava piše vozaču ako je, tokom kiše, naleteo na neobeleženu rupu, punu vode, i odvalio točak. Zbog toga pozove policiju i još dobije prijavu za neprilagođenu brzinu.

Međutim, kako kaže Okanović, dobra stvar je da se ova praksa menja, jer su se promenili svest i stavovi policije, tužilaštva i sudova.

– Uvek je bilo najlakše prebaciti odgovornosti na vozača. Ranije je bila široko rasprostranjena zloupotreba neprilagođene brzine na štetu vozača. Sada je to počelo da se menja. Svako mora da odgovara za svoje postupanje. Vozač ima puno pravo da očekuje od putara da savesno rade svoj posao. Drugo, ko je ta prilagođena brzina za led i poledicu? Ne može vozač da predvidi gde će da se formira led, to je obaveza upravljača puta. Oni su dužni da prate situaciju na terenu da mere temperaturu da prate gde postoje određeni faktori koji utiču na formiranje poledice, time se bave ljudi čija je to struka i profesija – kazao je nedavno Okanović za Telegraf.rs.

UDARNA VEST.rs (Telegraf.rs)

Share
guest
0 Komentara
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare