Infastruktura u Srbiji je prava prilika za investiranje jer mi kao država dosta ulažemo u razvoj naše infrastrukture i železnice, izjavio je danas ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić.
On je na panelu posvećenom infrastrukturi u okviru Foruma za poslovnu i naučnu saradnju Srbije i Italije naveo da se sada u našoj zemlji gradi 198 kilometara brzih pruga.
Istakao je da su u Srbiji pojačane državne invesrticije u infrastrukturu, pa je u ovu svrhu 2023. iz budžeta uloženo 3,6 milijardi evra i pozvao italijanske privrednike da ulazu u infrastrukturu u Srbiji. Podsetio je da je završena brza pruga od Beograda do Novog Sada i da će Srbija do kraja sledeće godine biti brzom prugom povezana sa Budimpeštom.
– Nedavno smo potpisali ugovor sa Evropskom unijom, Evropskom bankom za obnovu i razvoj i Evropskom komisijom o gradnji 228 kilometara pruge ka jugu Srbije, odnosno od Beograda do Niša. U toku je projektovanje za ovu prugu, do sredine godine bi to trebalo da se uradi, a prvi tenderi da se raspišu do kraja ove godine i podeljeni su u tri lota – rekao je Vesić.
Naveo je da je vrednsot ovog projekta oko 2,7 milijardi evra, od čega EU daje 610 miliona evra, 500 miliona je iz budžeta Srbije, a ostalo su pare iz kredita. Prema njegovim rečima pregovara se sa Evropskom komisijom da se zajedno radi i pruga prema Preševu, što je nastavak pruge od Niša za 88 kilometara, pa bi Srbija kada se sve ovo završi imala skoro 500 kilometara brzih pruga.
– Sa Evropskom komisijom razgovaramo i o izgradnji intersiti voza između Beograda i Beča, a prošle nedelje sam u Rimu razgovarao sa svojim domaćinima da se Italija uključi u ovaj projekat. Mi bi do granice sa Hrvatskom radili 90 kilometara, to sada projektujemo i do sredine godine imaćemo projekat i čim dobijemo novac raspisaćemo tender – rekao je Vesić.
Ukazao je da će u narednom periodu tri zakona iz oblasti železnice biti na dnevnom redu Skupštine Srbije i da će njihovim usvajanjem svi propisi u Srbiji u ovoj oblasti biti usaglašeni sa propisima EU.
Istakao je da će se raditi i na rekonstrukciji regionalnih pruga, oko 1.700 kilometara ukupno od čega je najvažnija pruga Beograd-Bar, odnosno njen deo kroz Srbiju.
– Mi vidimo budućnost Srbije u logistici i bićemo raspoloženi za investicije u logistiku. Uskoro ćemo otvoriti intermodalni terminal u Batajnici – rekao je Vesić.
Kada je reč o vazdušnom saobraćaju naveo je da Srbija od svih zemalja ima najviše direktnih letova sa Italijom i da će ove godine biti uvedena četiri nova redovna leta prema ovoj zemlji.
Istakao je da se u Srbiji gradi 412 kilometara auto-puteva, a u planu je da se rekonstruiše još 746.
Prema njegovim rečima Srbija želi da se poveže sa susedima zbog čega se grade ili će se graditi putevi prema Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Albaniji.
Naveo da će uskoro krenuti tenderi za put prema Albaniji i da italijanske kompanije mogu da učestvuju na njima.
Ukazao je i da dozvole koje naši prevoznici moraju da dobiju u Italiji, prave probleme i da je zato tražio da se ukinu kao što su već uradile neke druge zemlje.
– Za sada sam od italijanske vlade dobio obećanje da ćemo dobiti potreban broj dozvola – rekao je on.
Italijanske privrednike je pozvao da iskoriste i prednosti koje naša zemlja ima članstvom u inicijativi Otvoreni Balkan (OB) i naveo da se sledeće sedmice potpisuje dokument kojim će isti tagovi za naplatu putarine važiti u zemljama članicama OB, dakle Srbiji, Severnoj Makedoniji i Albaniji.
Šef Regionalne kancelarije za Zapadni Balkan Evropske investicione banke (EIB) Alesandro Bragonci istakao je da Srbija pokazuje veliku volju da dugoročno ulaže u povezivanje i transport, auto-puteve ali i rečni saobraćaj.
Prema njegovim rečima najvažniji sektori EIB su transport, zatim mala i srednja preduzeća a sto se transporta tiče EIB finansira najvažnije koridore u ovom delu Evrope.
– Naša strategija jeste da smo se prebacili sa grinfild projekata na transport koji je održiv odnosno zelen a izvan transporta finansiramo i rečni saobraćaj – rekao je on i dodao da EIB želi da pojača plovnost Dunava.
Prema njegovim rečima osim transporta EIB u Srbiji finansira i izgradnju bolnica, ulaže u tehnološke parkove ali i obrazovanje i razvoj ruralnih sredina.
UDARNA VEST.rs