GENETIČARI OTKRILI! Ljudi sa ovom krvnom grupom najčešće dobijaju moždani udar

Ljudi sa krvnom grupom A Imaju čak 16 odsto veću verovatnoću da dobiju moždani udar pre 60. godine.

Kako prenosi „Naučno upozorenje“ (Science Alert), krvne grupe opisuju bogatu raznolikost hemikalija prikazanih na površini naših crvenih krvnih zrnaca.

Među najpoznatijim su oni koji se zovu A i B, koji mogu biti prisutni zajedno kao AB, pojedinačno kao A ili B, ili uopšte nisu prisutni kao nula.

Čak i unutar ovih glavnih krvnih grupa, postoje neke varijacije koje su rezultat mutacije gena. U studiji čiji su rezultati objavljeni 2022. godine, genetičari su otkrili direktnu vezu između gena podgrupe A1 i ranog početka moždanog udara.

Nakon objedinjavanja podataka iz 48 genetskih studija koje su uključivale otprilike 17.000 ljudi sa moždanim udarom i skoro 600.000 kontrola bez moždanog udara u dobi od 18 do 59 godina, otkrili su da ljudi čiji je genom kodiran za varijaciju krvne grupe A imaju 16 odsto veću verovatnoću da dobiju moždani udar pre starosti u poređenju sa populacijom drugih krvnih grupa.

Za one sa genom O1, rizik je bio 12 odsto manji.

– Još uvek ne znamo zašto krvna grupa A predstavlja veći rizik od ranog moždanog udara. Pretpostavljamo da to verovatno ima veze sa faktorima zgrušavanja, kao što su trombociti i ćelije koje oblažu krvne sudove, kao i drugi cirkulišući proteini koji igraju važnu ulogu u stvaranju krvnih ugrušaka – objašnjava vaskularni neuronaučnik Stefan Kitner sa Univerziteta Merilend i jedan od autora studije.

UDARNA VEST.rs